REBIBLE

JOS EN INEZ VAN OORD IN DE FONTEINKERK MET REBIBLE 

Hoe komt het dat we Boeddha omarmen als een teddybeer en de verhalen uit de Bijbel links laten liggen?
Die vraag nestelde zich in de gedachten van Inez van Oord (we kennen haar onder meer als founder van de magazines Seasons en Happinez) Ze bezocht jarenlang spiritueel leiders over de hele wereld, maar de Bijbel liet ze links liggen. En waarom eigenlijk? Ze kende de verhalen als ‘iets’ uit haar jeugd. Die hoorden bij haar geschiedenis en waren als haar jeugd, passé.
Ouder geworden realiseert ze zich dat Bijbelverhalen onderdeel zijn van haar roots. ‘Ik woon als het ware op christelijke grond. In de muziek, de beeldende kunst en de literatuur kom je voortdurend verwijzingen naar Bijbelverhalen tegen.

‘Waarom lees ik wel over Boeddha of interviews met wijze goeroes en weet ik weinig van de Bijbel? ‘, vroeg ik me af. ‘En is er misschien een nieuwe manier om naar die oude verhalen te luisteren, een nieuwe manier van lezen?’

Inez klopte aan bij haar broer Jos, die theoloog is en van het vertellen en opnieuw uitleggen van Bijbelverhalen zijn beroep heeft gemaakt. Samen reisden ze naar het eiland Iona. Daar lazen ze verschillende Bijbelverhalen opnieuw.

Jezus liep over water, Eva at een appel, Mozes ging de berg op: veel mensen herinneren zich deze verhalen wel. Wonderlijke verhalen, moeilijk te begrijpen, iets van vroeger. Maar de verhalen horen bij onze geboortegrond.
Is er een nieuwe manier om de Bijbel te lezen en naar deze verhalen te luisteren, zodat ze weer gaan spreken? Inez vraagt het haar broer Jos, theoloog en predikant.

Op 25 januari 2019, in de Fonteinkerk /Huis van Zuid, praten Inez en Jos van Oord over de tocht die ze samen hebben gemaakt, langs de verhalen, letterlijk en figuurlijk. Ze gingen naar de Sinaï, zochten sporen van Mozes, ze gingen naar Rome om – ondergronds – de eerste geheime christelijke tekens te ontdekken. Altijd met elkaar in gesprek, zoekend naar een betekenis, naar de bedoeling die we nu weer kunnen begrijpen. Soms namen ze de tekst heel letterlijk, soms zochten ze naar het symbolische, het mystieke. Zoekend, luisterend, aandachtig vragend. 
Kosten: entree: vrijwillige bijdrage